Ska du sälja din fastighet, meddela mäklaren att fiber finns i fastigheten och att du vill att köparen övertar avtalet. För att göra en överlåtelse av ditt avtal kan du göra på följande sätt: 1) Använd dig av vår e-tjänst för överlåtelse av ditt avtal, det gör du HÄR. Köparen av din fastighet kan använda vår e-tjänst för övertagandet av avtalet.
2) Kontakta oss för en överlåtelseblankett och ett nytt avtal till köparen. Ring antingen kundtjänst 035-19 29 80 eller skicka e-post till för att få överlåtelseblankett och nytt avtal. Det är den som står på avtalet som får månadsavgiften på faktura till sig.
Ingen kund med avtal i ett pågående projekt kommer att bli bortglömd. Alla kommer att bli kontaktade, men i olika ordning. Ibland väljer entreprenören att tillfälligt gräva förbi en tomt, vilket kan vara på grund av många olika anledningar. Grävning sker alltså inte alltid enligt turordning. Det betyder inte att du kommer att bli bortglömd.
Vi kan tyvärr inte meddela före ett projekt startar var vid tomtgränsen vi kommer att gräva in på er tomt. Var avlämningspunkten vid tomtgränsen placeras är beroende av många olika faktorer. På kundprojekteringsmötet (ert hembesök) kommer ni tillsammans med entreprenören att gå igenom var på tomten vi kommer att gräva ner dukten.
Bor du i en villa i ett område som vi erbjuder en fiberanslutning och har tecknat avtal med Halmstads stadsnät ingår det en 8-portars tjänstefördelare vid installation.
I det fall när grävning på tomten inte ingår i priset kan vi inte hjälpa till men det går det bra att kontakta en extern entreprenör.
Är du osäker var ledningar i marken går på din tomt så be i så fall berörda parter att komma och märka ut var de ligger. Det är fastighetsägaren ansvar att meddela entreprenören var ev kablar finns på tomten, exempelvis för ytterbelysning, gräsklipparslinga etc.
Anslutningspriset när vi är ute i ett område för första gången är 6 800 kronor och därefter 125 kronor i månaden inom tätort och 165 kr i månad utanför tätort. I många områden har vi även efteranslutningskampanjer under en period. Då är priset för en anslutning 9 800 kr. Månadsavgifterna är detsamma.
Vid en efteranslutning utanför en kampanj är det ordinarie pris som gäller, 20 000 kronor och därefter 125 kronor i månaden inom tätort och 165 kr i månad utanför tätort. Inga tjänster (internet, tv eller telefoni) ingår i dessa priser.
På landsbygden och glesbygden gäller andra villkor och priser, kontakta vår kundtjänst för mer information.
Beställer du ingen tjänst har du som fastighetsägare till en villa en månadskostnad på 125 kronor i månaden inom tätort och 165 kronor i månaden utanför tätorten. Detta är en basavgift som kan liknas med den avgift man betalar för att vara ansluten till elnätet.
Du kan säga upp avtalet med Halmstads stadsnät AB gällande din anslutna fastighet. Det är tre (3) månaders uppsägning som gäller och då stänger vi fiberporten. Ingen månadsavgift utgår därefter.
Observera att önskar du öppna/aktivera porten igen så debiteras en aktiveringsavgift på 1 295 kronor om det sker av samma fastighetsägare. Om det har skett ett ägarbyte efter uppsägning debiteras aktiveringsavgift 495 kronor.
En slutförd fiberanslutning blir fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet tillfaller fastighetsägaren. Fastighetsägaren äger tjänstefördelaren och ansvarar för dukten och fibern på dess tomt. Säljer man sin fastighet behöver man säga upp/överlåta fiberanslutningen och den nya ägaren får teckna ett nytt avtal med Halmstads stadsnät.
Om du missat att skicka in avtalet före stoppdatum för ett aktuellt område eller om du bort i redan uppkopplat område, men just din fastighet inte är fiberansluten. Kan det i många fall gå att fiberansluta fastigheten i efterhand, en så kallad efteranslutning.
Kontakta oss om du är intresserad av en efteranslutning - skicka din uppgifter till
Tjänsterna som ni köper tillkommer alltid. Läs mer om tjänsteleverantörerna och deras tjänsteutbud under Beställ tjänst.
I avtalet med Halmstads stadsnät ingår grovåterställning på tomten. Det innebär att vi återställer med befintliga massor. För mer detaljerad information se dokumentet Återställning på tomten enligt avtalet.
När det gäller återställning av gatorna och trottoarer grovåterställer vi dem så snart vi kan. Inga större schakt ska stå öppna en längre tid. Återställningen sker inte förrän hela området är färdiginstallerat. Bor man, så man får sin installation utförd tidigt, kan man uppleva att det tar länge innan återställningen sker.
Enligt de bestämmelser som finns är det tillåtet att förvara återanvändbart material i området.
På gator som var asfalterade tidigare kommer vår entreprenör att asfaltera igen. Det kan dock ta lite tid innan asfalten är på plats. Gruset som används som underlag måste sätta sig innan asfalteringen görs. Det går inte heller att asfaltera på vintern. Asfaltering kan ske vår, sommar och höst. Inget område kommer ”bli glömt” när det gäller återställning. Vi ber om överseende med att det inte alltid kan göras omgående p.g.a väder, kyla och andra omständigheter.
Under fliken Anslut dig hittar du ditt område. Om du bor i område ”där vi jobbar aktivt” ser du vilka entreprenörer som har uppdraget både kring schakt och återställning på gator och tomter just där du bor. Om du bor i ett redan uppkopplat område går det inte att se vilken entreprenör som var i området när det grävdes där.
När ett område är avslutat görs alltid en slutbesiktning av området. På den besiktningen finns det med representanter från Halmstads kommun, Halmstads stadsnät och entreprenören. Det händer att kommunen ”tar över återställningen”. Det sker om kommunen vill göra ett större arbete eller kommer att göra ytterligare arbeten efter fiberinstallationen. I dessa fall kan vi inte påverka återställningen tidsmässigt.
Du kan säga upp avtalet med Halmstads stadsnät AB gällande din anslutna fastighet. Det är tre (3) månaders uppsägning som gäller och då stänger vi fiberporten. Ingen månadsavgift utgår därefter.
Observera att önskar du öppna/aktivera porten igen så debiteras en aktiveringsavgift på 1 295 kronor om det sker av samma fastighetsägare. Om det har skett ett ägarbyte efter uppsägning debiteras aktiveringsavgift 495 kronor.
Ja, Halmstads stadsnät erbjuder dessa tjänster. Du kan teckna dem via din internetbank.
När du är inne på din internetbank för att teckna e-faktura söker på Halmstads kommun och hämtar informationen ifrån dem. I deras blankett väljer du att klicka i basavgiften från Halmstads stadsnät. Vill du däremot teckna autogiro söker du på Halmstads stadsnät i din internetbank.
Du måste invänta första fakturan innan du kan teckna dig för autogiro eller e-faktura.
Det är fastighetsägarens ansvar att fastighetsnätet byggs. Fastighetsnätet ingår inte i avtalet med Halmstads stadsnät. Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. Fastighetsägaren kan utföra arbetet själv, om den har kunskapen, annars tar man in en entreprenör för att bygga fastighetsnätet.
Fastighetsnätet är fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet av fastighetsnätet tillfaller därmed fastighetsägaren. Tänk på att avtalet med Halmstads stadsnät skall tecknas om vid en försäljning av fastigheten. Fakturan går till den som står på avtalet.
Vid en fiberanslutning monterar vi en först en skarvbox, företrädelsevis i källarutrymmet, om inget annat avtalats. Dem placeras efter samråd med vår entreprenör på kundprojekteringsmötet. Det är fastighetsägarens ansvar att bygga fastighetsnätet. Det innebär att dra inomhusdukt från skravboxen till varje lägenhet som skall anslutas. Fastighetsnätet måste vara fackmannamässigt byggt. Vi ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkterna inne i bostäderna, vilket består av inblåsning av fiber, kontaktering samt uppslingning av fiber i tjänstefördelaren i varje lägenhet som ska anslutas.
Månadsavgiften är 125 kr/månad. Fakturan på månadsavgiften skickas till fastighetsägaren. Varje lägenhetsinnehavare tecknar sedan de avtal för internet, tv och/eller telefoni som de önskar.
Om inget annat avtalats placeras anslutningspunkten i lämpligt källarutrymme. Detta bestäms på kundprojekteringsmötet mellan fastighetsägaren och entreprenören.
Du behöver en tjänstefördelare när du beställer en TV-tjänst via Halmstads stadsnät. Du som bor i lägenhet med enbart ett nätverksuttag behöver köpa en tjänstefördelare av oss. Den kan du beställa här för 750 kr.
Priset för att ansluta ett flerfamiljshus upp till 12 lägenheter vid kampanj är 9800 kronor för första lägenheten och därefter 3000 kronor/lägenhet. Man måste ansluta minst två lägenheter, lägsta kostnad för en anslutning är således 12 800 kronor.
Vid efteranslutning (när vi inte har kampanj) är priset 20 000 kronor för första lägenheten och därefter 3000 kronor/lägenhet.
Månadsavgiften är sedan 125 kronor inom tätort och 165 kr på landsbygd och glesbygd. Fakturan kommer till fastighetsägaren.
Fastighetsägaren ansvarar själv för att dra fastighetsnätet (dra slang/dukt från skarvbox till respektive lägenhet).
Varje lägenhetsinnehavare tecknar sedan de tjänster de önskar t ex internet, tv eller telefoni.
Om ni önskar anslutning för en bostadsrättsföreningen, vänligen kontakta oss för offert.
Tjänstefördelare är den box vi monterar på väggen i villor som tecknar avtal med oss. Fiberns överlämningspunkt är inne i tjänstefördelaren. Det är till tjänstefördelaren ni kopplar router, ev dator, tv-box etc beroende på vilka tjänster ni väljer att teckna.
Om inget annat avtalats gäller avlämningspunkt för:
- Villor vid tomtgräns alternativt i stråk, brunn
eller skåp.
- Flerfamiljsfastigheter i källarutrymme
Fiberoptik är ett system för dataöverföring där data skickas i form av ljus. Kapaciteten i fibern är i närmaste obegränsad och man tänjer hela tiden på hur snabb data man kan skicka. Fiberoptiken lever upp till framtidens krav på kapacitet och är myntat som framtidens teknik.
Ett öppet stadsnät är en marknadsplats där alla tjänsteleverantörer är välkomna att leverera sina tjänster till dig som slutkund. Det råder full konkurrens på lika villkor, vilket höjer kvaliteten på tjänsterna och pressar priserna. Motsatsen till ett öppet nät är ett slutet nät, som innebär att det är en och samma aktör som äger nätet och säljer tjänsterna.
Symmetrisk hastighet innebär att din dator skickar och tar emot information med samma hastighet. Exempelvis om du köper en tjänst med hastigheten 100/100 Mbit/s.
Börja med att starta om all utrustning. Koppla även bort eventuell extra utrustning som till exempel router och anslut dig direkt till nätverksuttaget. Om felet kvarstår, kontakta din tjänsteleverantör.
För traditionell IP-TV beställer du direkt av den tjänsteleverantör som du vill sluta avtal med och som därefter också tillhandahåller din TV-box. Mer information om TV-tjänsterna hittar du i Tjänsteguiden. Beställ TV-tjänst här
Med IP-Telefoni (bredbandstelefoni) ringer du precis som vanligt. Den ansluts till en befintlig telefonslinga där alla telefonjack i bostaden kan användas. En skillnad är att IP-Telefoni är beroende av ström, så den fungerar inte vid ett eventuellt strömavbrott.
Telefoni Standard är den vanligaste telefonitjänsten i stadsnätet. Telefonisignalen färdas tillsammans med Internetsignalen. En förutsättning är att du har en Internettjänst.
Redundant anslutning innebär att du har två fysiskt separata anslutningar från dina servrar eller ditt kontor. Nätet är byggt på ett sådant sätt att om en kabel eller växel skadas så väljer signalerna en annan väg. Skadan ska i princip inte kunna slå ut kommunikationen.
En kapacitetstjänst levereras mellan två eller flera punkter, med kapacitet utifrån behov och önskemål. Utmärkt vid tjänster som Internet, hosting etc.