898 Kb
PowerPoint från byggstartsmötet
Nannarp
Senaste nytt
Anslutningar pågår, och projektet börjar närma sig sitt slut.Senaste nytt
Anslutningar pågår, och projektet börjar närma sig sitt slut.
Tidsplan:
Kundprojektering - pågårGrävning - klart
Återställning - kommer att ske löpande
Installationer - hösten 2019
Kontaktuppgifter Nannarp
Kontaktuppgifter Nannarp
Nathalie Erlandsson - Blacklink
Projektkoordinator, ansvarig för markavtal och kundprojektering
010-155 74 53
Projektkoordinator, ansvarig för markavtal och kundprojektering
010-155 74 53
Övriga frågor:
E-post:Telefon kundtjänst Halmstads stadsnät: 035-19 29 80
Öppettider kundtjänst:
Måndag - torsdag: 7 - 17, fredag: 7 - 16
Bli installerad i tid!
Bli installerad i tid!

Återställning på gator
I avtalet med Halmstads s...
Återställning på gator
När det gäller återställning av gatorna och trottoarer grovåterställer vi dem så snart vi kan. Inga större schakt ska stå öppna en längre tid. Den totala återställningen sker dock inte förrän hela området är färdiginstallerat. Bor man, så man får sin installation utförd tidigt, kan man uppleva att det tar lång tid innan återställningen sker.
I avtalet med Halmstads stadsnät ingår grovåterställning på tomten. Det innebär att vi återställer med befintliga massor. För mer detaljerad information se dokumentet Återställning på tomten enligt avtalet.
I avtalet med Halmstads stadsnät ingår grovåterställning på tomten. Det innebär att vi återställer med befintliga massor. För mer detaljerad information se dokumentet Återställning på tomten enligt avtalet.
På gator som var asfalterade tidigare kommer vår entreprenör att asfaltera igen. Det kan dock ta lite tid innan asfalten är på plats. Gruset som används som underlag måste sätta sig innan asfalteringen görs. Det går inte heller att asfaltera på vintern. Asfaltering kan ske vår, sommar och höst. Inget område kommer ”bli glömt” när det gäller återställning. Vi ber om överseende med att det inte alltid kan göras omgående p.g.a väder, kyla och andra omständigheter.
Förvaring av massor
Enligt de bestämmelser som finns är det tillåtet att förvara återanvändbart material i området under tiden man jobbar i området.Vem är entreprenör
Under fliken Anslut dig hittar du ditt område. Om du bor i område ”där vi jobbar aktivt” ser du vilka entreprenörer som har uppdraget både kring schakt och återställning på gator och tomter just där du bor. Om du bor i ett redan uppkopplat område går det inte att se vilken entreprenör som var i området när det grävdes där.Besiktning
När ett område är avslutat görs alltid en slutbesiktning av området. På den besiktningen finns det med representanter från Halmstads kommun, Halmstads stadsnät och entreprenören (i vissa fall även markägare eller vägsamfälligheter). Det händer att kommunen ”tar över återställningen”. Det sker om kommunen vill göra ett större arbete eller kommer att göra ytterligare arbeten efter fiberinstallationen. I dessa fall kan vi inte påverka återställningen tidsmässigt.-
Fiberanslutning av villor
-
Tillhandahåller ni kanalisation för fiberkabel?
Enligt avtalet tillhandahåller vi 23 meter dukt. Entreprenören ser på kundprojekteringsmötet om mer dukt behövs. Det kan komma att faktureras separat.
-
Vad händer om jag flyttar?
Ska du sälja din fastighet, meddela mäklaren att fiber finns i fastigheten och att du vill att köparen övertar avtalet. Kontakta oss för en överlåtelseblankett och ett nytt avtal till köparen. Ring antingen kundtjänst 035-19 29 80 eller skicka e-post till för att få överlåtelseblankett och nytt avtal. Det är den som står på avtalet som får månadsavgiften på faktura till sig. -
Behöver jag en tjänstefördelare?
Bor du i en villa i ett område som vi erbjuder en fiberanslutning och har tecknat avtal med Halmstads stadsnät ingår det en 8-portars tjänstefördelare vid installation. -
Om jag inte beställer någon tjänst, vad kostar det då?
Beställer du ingen tjänst har du som fastighetsägare till en villa en månadskostnad på 125 kronor i månaden inom tätort och 165 kronor i månaden utanför tätorten. Detta är en basavgift som kan liknas med den avgift man betalar för att vara ansluten till elnätet. Därefter väljer man leverantör av internet, tv och/eller telefoni. -
Vem äger anslutningen?
En slutförd fiberanslutning blir fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet tillfaller fastighetsägaren. Fastighetsägaren äger tjänstefördelaren och ansvarar för dukten och fibern på dess tomt. Säljer man sin fastighet behöver man säga upp/överlåta fiberanslutningen och den nya ägaren får teckna ett nytt avtal med Halmstads stadsnät.
-
Vad är en efteranslutning?
Om du missat att skicka in avtalet före stoppdatum för ett aktuellt område eller om du bort i redan uppkopplat område, men just din fastighet inte är fiberansluten. Kan det i många fall gå att fiberansluta fastigheten i efterhand, en sk efteranslutning.
Bor du i ett område som är "klassat" som uppkopplat här på hemsidan kan det finnas möjlighet att göra en efteranslutning. En efteranslutning går att göra om det finns tomkanalisation i tomtgränsen till din fastighet. Priset för en efteranslutning är 20 000 kr, då ingår grävning på din tomt, håltagning i fastigheten, tjänstefördelaren samt installation av den. När fiber är installerad är månadsavgiften 125 kr i månaden inom tätort och 165 kr i månaden utanför tätort, det ingår inte Internet, TV eller Telefoni i det priset.
Kontakta oss om du är intresserad av en efteranslutning - skicka din uppgifter till
Tjänsterna som ni köper tillkommer alltid. Läs mer om tjänsteleverantörerna och deras tjänsteutbud under Beställ tjänst. -
Fakturafrågor
-
Vilken period avser fakturan?
Faktureringen för villakunder sker kvartalsvis i mars, (fakturaperiod jan-mars) juni, (fakturaperiod april-juni) september, (juli-september) december, (oktober-december) -
Behöver jag betala månadsavgiften även om jag inte använder anslutningen?
Ja, om du tecknar avtal med Halmstads stadsnät och drar in vår fiber i din fastighet så betalar du 125 kr i månaden i basavgift inom tätort och 165 kr i månaden utanför tätort, även om du inte beställer någon tjänst. Detta beror på att du betalar för att vara ansluten till fibernätet.
Om du inte tecknar avtal när vi erbjuder ditt område en fiberanslutning lämnar vi vanligtvis av dukt vid tomtgränsen. Du blir då inte ansluten och betalar inga avgifter. Du har, om du har kanalisation vid tomtgränsen, möjlighet att efteransluta din fastighet vid ett senare tillfälle till en annan anslutningskostnad. Kostnaden för en efteranslutning är 20 000 kr + månadsavgiften.
-
När får jag min faktura gällande min anslutningsavgift?
Din faktura skickas till dig först när din anslutning är klar att använda, dvs när installationen i din villa är slutförd. -
Kan jag teckna mig för autogiro eller e-faktura?
Ja, Halmstads stadsnät erbjuder dessa tjänster. Du kan teckna dem via din internetbank.
När du är inne på din internetbank för att teckna e-faktura söker på Halmstads kommun och hämtar informationen ifrån dem. I deras blankett väljer du att klicka i basavgiften från Halmstads stadsnät. Vill du däremot teckna autogiro söker du på Halmstads stadsnät i din internetbank.
Du måste invänta första fakturan innan du kan teckna dig för autogiro eller e-faktura. -
Vilka kontonummer gäller vid betalning?
Du kan betala till följande kontonummer:
Plusgiro: 418 86 00-3
Bankgiro: 5029-8447
Betalar du från utlandet gäller följande:
SWIFT/BIC: NDEASESS
IBAN: SE5995000099602641886003
-
Internet
-
Vilka hastigheter har jag tillgång till?
Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter upp till 1Gbit/s (1000 Mbit/s).
-
Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan och vad kostar det?
Alla tjänsteleverantörerna och deras tjänster, erbjudanden och priser finner du i Tjänsteguiden. Läs mer och beställ Internet-tjänst här